Beeldenstormers of beelddragers van Christus?
’Overwin het kwade door het goede’ (Romeinen 12:21).
Soms zetten alledaagse momenten je tot nadenken over grote vragen en zelfs Bijbelse thema’s. Een zomers fietstochtje tegen de ‘coronapondjes’ langs prachtige korenvelden was daar een voorbeeld van. De goudgele korenvelden staan niet alleen model voor het loflied van Psalm 65, maar ik word er ook altijd wat jaloers van: je ziet tussen dat rijpend graan bijna geen sprietje onkruid!
In tegenstelling tot onze eigen kleine moestuin, waar we veelvuldig moeten schoffelen, zie je de boeren dat niet doen. Wat er aan onkruid toch tussen zit ziften ze bij oogst er wel tussenuit. Je denkt dan bij jezelf: zag de akker van de wereld en je eigen leven er maar zo uit! Zonder verstikkend onkruid en ongerechtigheid.
Onrecht bestrijding prioriteit?
In de samenleving werd in de afgelopen tijd op een aantal terreinen juist geprotesteerd tegen vermeend onkruid van onrecht in heden en verleden. Er werden zelfs beelden uit het verleden in letterlijke en figuurlijke zin omvergehaald alsof het de Reformatie was en werd de canon van de geschiedenis aangepast. Steeds meer mensen lijken zich ook op de een of andere manier onrechtvaardig behandeld te voelen. Dat onze denkbeelden regelmatig een vernieuwende opfrisbeurt nodig hebben is meer dan Bijbels en dat de wereld vol onrecht zit en zat zal niemand betwijfelen. De vraag is: hoe we met dat onrecht moeten omgaan?
Jezus’ (verw)achtende houding
In Mattheüs 13 gebruikt de Here Jezus ook een voorbeeldverhaal uit het dagelijkse leven van zaaien, oogsten en onkruid. Als de leerlingen bij de Here Jezus komen met de vraag waar al dat onkruid in de wereld vandaan komt zegt Hij: “Het onkruid is het werk van de vijand van God, van de boze, de duivel.” Als de discipelen dan als het ware klaar staan om dat kwaad aan te pakken, geeft de Heer een verrassend antwoord: “Verlies je niet om al het onkruid in de wereld proberen te wieden. Je zou bij het lostrekken ook het goede gewas kunnen beschadigen! Laat het onkruid en het graan samen opgroeien, wachtend op de oogst als de Heer Zelf het onkruid uiteindelijk weg zal doen.”
Een opmerkelijke, eerder terughoudende dan actieve aanpak lijkt het. Ook best lastig!
Aandacht voor het negatieve?
Onkruid in de Bijbel is het beeld voor wat het kwaad van de zonde voortbrengt. Van al het negatieve, dat telkens de kop op steekt en haaks staat op de goede vrucht die de Here God met ons voorheeft. En ja, dat verstikkende, verwarrende onkruid is er, in onszelf en in de wereld. Als we om ons heen kijken en luisteren, lijkt het soms wel of alle aandacht alle camera’s, microfoons, mediatafels, deskundigen juist gericht zijn op dat negatieve. Constant zoekend naar wat er mis gaat. Op zich best begrijpelijk en vaak ook nodig. De Bijbel neemt de zonde heel ernstig. Niemand is rechtvaardig, omdat we niet in Gods spoor gingen. Daarvoor ging de Heer naar het kruis van Golgotha. En wie mag leven uit genade dient dagelijks te strijden tegen het onkruid van de zonde, te beginnen in ons eigen leven.
Maar in deze gelijkenis legt Jezus alle accent vooral op de oogst van het goede graan van het Evangelie. Laat dat vooral bij jezelf en in je omgeving tot groei en bloei komen door Jezus te volgen, je te laten leiden door Zijn Woord en Geest. Opdat door de kiemkracht van het Evangelie het kwade overwonnen wordt en niet andersom!
Zoek het goede voor je omgeving
Laten we in de komende ook onzekere tijd tot de oogst maar het goede zoeken voor onze omgeving als brengers van geloof, hoop en liefde. Zoals staat in Jeremia 29 ‘Bid tot de HEER voor de stad… en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei’ (vers 7). Niet als protesterende beeldenbestormers, maar als beelddragers van Christus. De canon wordt er vast mooier van!
Paul Prijt
Soms zetten alledaagse momenten je tot nadenken over grote vragen en zelfs Bijbelse thema’s. Een zomers fietstochtje tegen de ‘coronapondjes’ langs prachtige korenvelden was daar een voorbeeld van. De goudgele korenvelden staan niet alleen model voor het loflied van Psalm 65, maar ik word er ook altijd wat jaloers van: je ziet tussen dat rijpend graan bijna geen sprietje onkruid!
In tegenstelling tot onze eigen kleine moestuin, waar we veelvuldig moeten schoffelen, zie je de boeren dat niet doen. Wat er aan onkruid toch tussen zit ziften ze bij oogst er wel tussenuit. Je denkt dan bij jezelf: zag de akker van de wereld en je eigen leven er maar zo uit! Zonder verstikkend onkruid en ongerechtigheid.
Onrecht bestrijding prioriteit?
In de samenleving werd in de afgelopen tijd op een aantal terreinen juist geprotesteerd tegen vermeend onkruid van onrecht in heden en verleden. Er werden zelfs beelden uit het verleden in letterlijke en figuurlijke zin omvergehaald alsof het de Reformatie was en werd de canon van de geschiedenis aangepast. Steeds meer mensen lijken zich ook op de een of andere manier onrechtvaardig behandeld te voelen. Dat onze denkbeelden regelmatig een vernieuwende opfrisbeurt nodig hebben is meer dan Bijbels en dat de wereld vol onrecht zit en zat zal niemand betwijfelen. De vraag is: hoe we met dat onrecht moeten omgaan?
Jezus’ (verw)achtende houding
In Mattheüs 13 gebruikt de Here Jezus ook een voorbeeldverhaal uit het dagelijkse leven van zaaien, oogsten en onkruid. Als de leerlingen bij de Here Jezus komen met de vraag waar al dat onkruid in de wereld vandaan komt zegt Hij: “Het onkruid is het werk van de vijand van God, van de boze, de duivel.” Als de discipelen dan als het ware klaar staan om dat kwaad aan te pakken, geeft de Heer een verrassend antwoord: “Verlies je niet om al het onkruid in de wereld proberen te wieden. Je zou bij het lostrekken ook het goede gewas kunnen beschadigen! Laat het onkruid en het graan samen opgroeien, wachtend op de oogst als de Heer Zelf het onkruid uiteindelijk weg zal doen.”
Een opmerkelijke, eerder terughoudende dan actieve aanpak lijkt het. Ook best lastig!
Aandacht voor het negatieve?
Onkruid in de Bijbel is het beeld voor wat het kwaad van de zonde voortbrengt. Van al het negatieve, dat telkens de kop op steekt en haaks staat op de goede vrucht die de Here God met ons voorheeft. En ja, dat verstikkende, verwarrende onkruid is er, in onszelf en in de wereld. Als we om ons heen kijken en luisteren, lijkt het soms wel of alle aandacht alle camera’s, microfoons, mediatafels, deskundigen juist gericht zijn op dat negatieve. Constant zoekend naar wat er mis gaat. Op zich best begrijpelijk en vaak ook nodig. De Bijbel neemt de zonde heel ernstig. Niemand is rechtvaardig, omdat we niet in Gods spoor gingen. Daarvoor ging de Heer naar het kruis van Golgotha. En wie mag leven uit genade dient dagelijks te strijden tegen het onkruid van de zonde, te beginnen in ons eigen leven.
Maar in deze gelijkenis legt Jezus alle accent vooral op de oogst van het goede graan van het Evangelie. Laat dat vooral bij jezelf en in je omgeving tot groei en bloei komen door Jezus te volgen, je te laten leiden door Zijn Woord en Geest. Opdat door de kiemkracht van het Evangelie het kwade overwonnen wordt en niet andersom!
Zoek het goede voor je omgeving
Laten we in de komende ook onzekere tijd tot de oogst maar het goede zoeken voor onze omgeving als brengers van geloof, hoop en liefde. Zoals staat in Jeremia 29 ‘Bid tot de HEER voor de stad… en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad is ook jullie bloei’ (vers 7). Niet als protesterende beeldenbestormers, maar als beelddragers van Christus. De canon wordt er vast mooier van!
Paul Prijt