Basisonderwerpen van het christelijke leven (5)
Wat is bekering en wedergeboorte?
In deze reeks van artikelen worden enkele belangrijke ‘basis’-onderwerpen van het christelijke geloof besproken. In dit artikel geeft Hans Kruisman in het kort antwoord op vragen die betrekking hebben op de bekering en de wedergeboorte.
Het is het genadevolle werk van onze Here dat wij door het ‘zaligmakende’ geloof, waarover wij in Het Zoeklicht nr. 6 hebben gesproken, in beweging komen. Dit zien wij onder andere duidelijk geïllustreerd in het verhaal van de verloren zoon. ‘Toen kwam hij tot zichzelf… Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan’ (Lucas 15:17-18). Deze verloren zoon zag zijn nood in, zijn ogen werden hiervoor geopend en hij kwam in beweging. Hij nam een wilsbesluit.
Ook wij dienen door een wilsbesluit ons hart voor God te openen zodat het Woord in ons kan werken. Men spreekt ook wel eens van een zich ‘toe-eigenen’ of ‘aannemen’. Dit wilsbesluit kunnen wij vergelijken met een medicijn dat wij ‘aannemen’ om het vervolgens tot ons te nemen. Het heeft alleen zijn uitwerking als wij het ons toe-eigenen. ‘Toen gij het gepredikte Woord Gods van ons hebt ontvangen, hebt gij het aangenomen, niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een Woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft’ (1 Tessalonicenzen 2:13).
Welkom bij je hemelse Vader
Door de inwerking van het Woord krijgen wij zicht op onze zonde en schuld tegenover een heilig God. Ook krijgen wij zicht op de genade die God ons wil schenken door het volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis. En dat doet je wat! Je ziet jezelf als schuldig en verloren. Je ziet jezelf ook als iemand die geen rekening hield met het tweevoudige recht dat God op de mens heeft (Hij is immers de Schepper, Psalm 100:3, die mij ook gekocht en betaald heeft met Zijn bloed, 1 Korintiërs 6:19-20). Je ziet jezelf als iemand die zijn eigen weg bewandelde (Jesaja 55:7).
Wat een heerlijke blijdschap als je met een gebroken hart tot Hem mag komen en weet dat Hij je al staat op te wachten zoals wij dat ook geïllustreerd zien in Lucas 15:20. Je bent van harte welkom bij je hemelse Vader. Dit proces wordt de zaligmakende/waarachtige ‘bekering’ genoemd. Deze bekering omvat het komen tot ‘zich wenden tot’ de God van de Bijbel met het besef van zonde en schuld ‘berouw hebben’ opdat wij het Leven zouden grijpen, verlost van de toorn Gods.
Bekering en wedergeboorte
Het woord ‘bekering’ omvat twee Griekse woorden, waarvan het ene de innerlijke en het andere de uiterlijke verandering omschrijft. ‘…de heidenen verkondigd, dat zij met berouw (Gr: ‘Metanoeo’ = tot inkeer komen; berouw hebben) zich zouden bekeren (Gr: ‘Epistrepho’ = terugkeren; omkeer van iemands levenswandel) tot God’ (Handelingen 26:18-20).
Wij dienen niet alleen de begrippen ‘geloven’, ‘aannemen’ en ‘bekeren’ te bespreken. Het is ook belangrijk om het begrip ‘wedergeboorte’ goed te kennen. De natuur van Adam is zo verdorven, hoe ook gehuld in goede zeden, dat God haar zelfs niet tracht op te knappen of te verbeteren. In plaats daarvan veroordeelt God de oude natuur en geeft de gelovige zondaar een nieuwe natuur door wedergeboorte, die het eeuwige leven is. ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien’ (Johannes 3:3-10).
De ‘Wedergeboorte’ is iets nieuws dat verwekt wordt, maar dan met een Goddelijke oorzaak en een hemelse bestemming. Het is de nieuwe mens in mij met haar nieuwe geaardheid. De wedergeboorte is het moment waardoor wij kinderen Gods genoemd worden (Efeziërs 2:1-5). Door ‘wedergeboorte’ worden wij met Hem bekleed. Dat kleed kunnen wij zelf niet aantrekken (Galaten 3:27). Hij heeft mij bekleed!
Stappen tot zaligheid
Ook al weten wij dat ‘Bekering’ en ‘Wedergeboorte’ processen zijn die gelijktijdig optreden in de regie van God, werkt een vereenvoudigde zienswijze verhelderend. Vandaar onderstaande korte samenvatting van de stappen die tot de Zaligheid leiden.
• Wij hebben gesproken over het ‘zaligmakende’ geloof (Het Zoeklicht nr. 6), waardoor u in beweging bent gekomen.
• Alleen door dat geloof heeft u de deur van uw hart geopend en het Woord tot u genomen, ofwel aangenomen. Dan alleen zult u de gezegende uitwerking van Woord en Geest ervaren.
• De bekering. Hiermee bedoelen wij de zaligmakende/waarachtige bekering, is een eenmalig gebeuren, die tot op zekere hoogte als een specifieke menselijke uiting gezien wordt als gevolg van het aannemen.
• De wedergeboorte kunt u zien als het antwoord van God op de bekering van de mens. De oorzaak van wedergeboorte komt door dat zaligmakende geloof en niet andersom. ‘In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof’ (Kolossenzen 2:12).
Het is goed om met een biddend hart het bovenstaande nog eens te overdenken.
‘Toen kwam hij tot zichzelf (de genadevolle roepstem van God). Ik zal opstaan… tot hem zeggen… ik heb gezondigd (bekering)… Breng vlug het beste kleed hier en trek het hem aan (door wedergeboorte worden wij bekleed)…’ (Lucas 15:17-24).
Dan is er feest in de hemel. ‘Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar, die zich bekeert’ (Lucas 15:7); ‘Wij moesten feestvieren en vrolijk zijn, want uw broeder hier was dood en is levend geworden, hij was verloren en is gevonden’ (Lucas 15:32). Wat een feest!
Hans Kruisman
Auteur van ‘De Bijbel aan het Woord’
In deze reeks van artikelen worden enkele belangrijke ‘basis’-onderwerpen van het christelijke geloof besproken. In dit artikel geeft Hans Kruisman in het kort antwoord op vragen die betrekking hebben op de bekering en de wedergeboorte.
Het is het genadevolle werk van onze Here dat wij door het ‘zaligmakende’ geloof, waarover wij in Het Zoeklicht nr. 6 hebben gesproken, in beweging komen. Dit zien wij onder andere duidelijk geïllustreerd in het verhaal van de verloren zoon. ‘Toen kwam hij tot zichzelf… Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan’ (Lucas 15:17-18). Deze verloren zoon zag zijn nood in, zijn ogen werden hiervoor geopend en hij kwam in beweging. Hij nam een wilsbesluit.
Ook wij dienen door een wilsbesluit ons hart voor God te openen zodat het Woord in ons kan werken. Men spreekt ook wel eens van een zich ‘toe-eigenen’ of ‘aannemen’. Dit wilsbesluit kunnen wij vergelijken met een medicijn dat wij ‘aannemen’ om het vervolgens tot ons te nemen. Het heeft alleen zijn uitwerking als wij het ons toe-eigenen. ‘Toen gij het gepredikte Woord Gods van ons hebt ontvangen, hebt gij het aangenomen, niet als een woord van mensen, maar, wat het inderdaad is, als een Woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft’ (1 Tessalonicenzen 2:13).
Welkom bij je hemelse Vader
Door de inwerking van het Woord krijgen wij zicht op onze zonde en schuld tegenover een heilig God. Ook krijgen wij zicht op de genade die God ons wil schenken door het volbrachte werk van Jezus Christus aan het kruis. En dat doet je wat! Je ziet jezelf als schuldig en verloren. Je ziet jezelf ook als iemand die geen rekening hield met het tweevoudige recht dat God op de mens heeft (Hij is immers de Schepper, Psalm 100:3, die mij ook gekocht en betaald heeft met Zijn bloed, 1 Korintiërs 6:19-20). Je ziet jezelf als iemand die zijn eigen weg bewandelde (Jesaja 55:7).
Wat een heerlijke blijdschap als je met een gebroken hart tot Hem mag komen en weet dat Hij je al staat op te wachten zoals wij dat ook geïllustreerd zien in Lucas 15:20. Je bent van harte welkom bij je hemelse Vader. Dit proces wordt de zaligmakende/waarachtige ‘bekering’ genoemd. Deze bekering omvat het komen tot ‘zich wenden tot’ de God van de Bijbel met het besef van zonde en schuld ‘berouw hebben’ opdat wij het Leven zouden grijpen, verlost van de toorn Gods.
Bekering en wedergeboorte
Het woord ‘bekering’ omvat twee Griekse woorden, waarvan het ene de innerlijke en het andere de uiterlijke verandering omschrijft. ‘…de heidenen verkondigd, dat zij met berouw (Gr: ‘Metanoeo’ = tot inkeer komen; berouw hebben) zich zouden bekeren (Gr: ‘Epistrepho’ = terugkeren; omkeer van iemands levenswandel) tot God’ (Handelingen 26:18-20).
Wij dienen niet alleen de begrippen ‘geloven’, ‘aannemen’ en ‘bekeren’ te bespreken. Het is ook belangrijk om het begrip ‘wedergeboorte’ goed te kennen. De natuur van Adam is zo verdorven, hoe ook gehuld in goede zeden, dat God haar zelfs niet tracht op te knappen of te verbeteren. In plaats daarvan veroordeelt God de oude natuur en geeft de gelovige zondaar een nieuwe natuur door wedergeboorte, die het eeuwige leven is. ‘Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien’ (Johannes 3:3-10).
De ‘Wedergeboorte’ is iets nieuws dat verwekt wordt, maar dan met een Goddelijke oorzaak en een hemelse bestemming. Het is de nieuwe mens in mij met haar nieuwe geaardheid. De wedergeboorte is het moment waardoor wij kinderen Gods genoemd worden (Efeziërs 2:1-5). Door ‘wedergeboorte’ worden wij met Hem bekleed. Dat kleed kunnen wij zelf niet aantrekken (Galaten 3:27). Hij heeft mij bekleed!
Stappen tot zaligheid
Ook al weten wij dat ‘Bekering’ en ‘Wedergeboorte’ processen zijn die gelijktijdig optreden in de regie van God, werkt een vereenvoudigde zienswijze verhelderend. Vandaar onderstaande korte samenvatting van de stappen die tot de Zaligheid leiden.
• Wij hebben gesproken over het ‘zaligmakende’ geloof (Het Zoeklicht nr. 6), waardoor u in beweging bent gekomen.
• Alleen door dat geloof heeft u de deur van uw hart geopend en het Woord tot u genomen, ofwel aangenomen. Dan alleen zult u de gezegende uitwerking van Woord en Geest ervaren.
• De bekering. Hiermee bedoelen wij de zaligmakende/waarachtige bekering, is een eenmalig gebeuren, die tot op zekere hoogte als een specifieke menselijke uiting gezien wordt als gevolg van het aannemen.
• De wedergeboorte kunt u zien als het antwoord van God op de bekering van de mens. De oorzaak van wedergeboorte komt door dat zaligmakende geloof en niet andersom. ‘In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof’ (Kolossenzen 2:12).
Het is goed om met een biddend hart het bovenstaande nog eens te overdenken.
‘Toen kwam hij tot zichzelf (de genadevolle roepstem van God). Ik zal opstaan… tot hem zeggen… ik heb gezondigd (bekering)… Breng vlug het beste kleed hier en trek het hem aan (door wedergeboorte worden wij bekleed)…’ (Lucas 15:17-24).
Dan is er feest in de hemel. ‘Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar, die zich bekeert’ (Lucas 15:7); ‘Wij moesten feestvieren en vrolijk zijn, want uw broeder hier was dood en is levend geworden, hij was verloren en is gevonden’ (Lucas 15:32). Wat een feest!
Hans Kruisman
Auteur van ‘De Bijbel aan het Woord’