Barmhartigheid of bedreiging?

Frits Boekhoff • 92 - 2016 • Uitgave: 7
Praten we over ‘de vluchteling’ of ‘de vluchtelingenstroom’

De doorlopende exodus van vluchtelingen naar Europa brengt ook veel Nederlanders in beweging: een beweging van liefde en compassie voor de vluchteling, of een beweging van acties of demonstraties tegen de vluchtelingenstroom. Leggen we de nadruk op barmhartigheid of bedreiging?

In veel van de artikelen in dit speciale themanummer zult u bij de schrijvers dezelfde worsteling tegenkomen.

Twee woorden
De twee woorden hierboven zijn niet voor niets gecursiveerd. Immers, als we spreken over de vluchteling komen er andere beelden naar boven dan bij woorden als de vluchtelingenstroom.
De vluchteling: dat is bijvoorbeeld een man – geen dak boven zijn hoofd – die zo goed en kwaad als het kan probeert te zorgen voor zijn vrouw en peutertje van drie. Wat erg! We zetten de deur van ons huis open, wacht nee, we gaan een stap verder: we worden een heus gastgezin voor een vluchteling. (Overigens: met meer dan 35.000 likes op Facebook is dit een serieus initiatief waar veel mensen gehoor aan geven). Want, de vluchteling, die wil je helpen.
Maar dan de vluchtelingenstroom. Nee, dat is toch echt een ander verhaal. Die duizenden mannen uit enge moslimlanden, dat moet stoppen! Want welke cultuur nemen ze wel niet mee? En straks randen ze onze vrouwen nog aan, dat zijn ze toch gewend vanuit hun dominante cultuur? En dan nog wat: hun oorlogstrauma’s, moeten wij daarmee omgaan? Ik dacht het niet. Nee hoor, grenzen dicht, liever vandaag dan morgen!

Leed
Ik heb niet de pretentie om het ene goed en het andere af te keuren. Soms moet je de dingen gewoon tegenover elkaar laten staan. En dan nog iets: is leed überhaupt niet moeilijk onderling te vergelijken? In algemene zin kun je zeggen dat de media uiteindelijk bepalen ‘hoe erg’ iets is. Soms is er een enorme focus op een ramp, terwijl andere rampen letterlijk niet gezien worden.
De vluchtelingenstroom? Het is heel erg allemaal, echt. En de politiek en de media lijken het soms over niets anders te hebben. Maar in China overlijden jaarlijks 3 miljoen mensen door één oorzaak. Inderdaad, u leest het goed: 3 miljoen per jaar, zo becijferde de Wereldgezondheidsorganisatie onlangs. Oorzaak: de luchtverontreiniging waar China – door eigen schuld – mee te kampen heeft. En in 2014 stierven er volgens Unicef elke dag wereldwijd 1400 kinderen nog voor hun vijfde verjaardag door gebrek aan schoon water, sanitaire voorzieningen en hygiëne. Dat zijn er dus ongeveer 500.000 per jaar. Nogmaals: nieuws moet je niet met elkaar vergelijken, maar ik wil me er als christen wel bewust van zijn dat God van ieder schepsel houdt. Wat dat betreft is elke grote ramp en elke vorm van kleinmenselijk leed even erg.

Nederlands burgerschap?
Terug naar de vluchteling (persoonlijk), of de vluchtelingenstroom (onpersoonlijk), zo u wilt. Daar worden we mee geconfronteerd, of we nu willen of niet. En ja, een andere cultuur wordt nu eenmaal meegenomen door deze mensen. Het is daarom op z’n zachtst gezegd naïef dat de Nederlandse overheid kennelijk denkt dat je met een paar integratieavonden een soort van Nederlands burgerschap realiseert. Zodat deze mensen met vrouwen en Joden omgaan zoals wij dat in ons liberale land gewend zijn.
Neem me niet kwalijk, maar de Arabische cultuur van duizenden jaren die in deze mensen zit, wordt niet even omgevormd met cursussen, gemaakt door goedbedoelde Nederlandse beleidsmakers. De Schotse filosoof David Hume zegt het wat dat betreft kernachtig: “Alle plannen van de overheid die uitgaan van een grote verandering in de gewoonten van de mensheid berusten op een illusie…” Dit kan zeker ook op de ambities van de Nederlandse regering worden toegepast. Zij kan de Arabische mens in zijn kern niet veranderen.

Antichrist
Over die Nederlandse regering gesproken: daar wordt vaak langs elkaar heen gesproken. De ene politicus benadrukt de individuele vluchteling en wijst op het kleinmenselijk leed, de andere schermt juist met mondiale feiten en becijfert vooral de potentiële dreiging van de groeiende moslimcultuur in Nederland. Nogmaals: de vraag is: waar leggen we de nadruk op, barmhartigheid of bedreiging? Kijk, feiten blijven feiten, dat is evident: Nooit eerder waren er wereldwijd zo veel mensen op de vlucht voor oorlog en geweld. Eind 2014 waren er bijna 60 miljoen mensen op de vlucht, 8,3 miljoen meer dan het jaar ervoor!
In Bijbels opzicht is de vluchtelingenstroom die Europa overspoelt een extra signaal (naast vele andere) dat de Eindtijd begonnen is. Ik geloof dat de antichrist uit Europa zal voortkomen en Europa zal in de Eindtijd een kwalijke rol spelen en zal optrekken tegen Israël.
Maar laten we niet doen alsof de vluchtelingenstroom een opmaat is naar een goddeloos Europa. Europa heeft allang afscheid genomen van God. Nederland heeft al voor het merendeel een goddeloze regering. Dus dat nu ook de islam een verkeerde God meeneemt, hebben we over onszelf afgeroepen: de God van de Bijbel is allang uit Europa verbannen. Nogmaals: Europa maakt zich klaar om de antichrist voort te brengen, dat moeten wij niet bevechten. En inderdaad: daar maakt de vluchtelingencrisis onderdeel van uit. Maar niet alleen de vluchtelingencrisis. Ook de economiecrisis, de milieucrisis, de crisis rondom Israël, China en Rusland en zo kan ik nog veel meer crises noemen.

Barmhartigheid
Al zou in de toekomst blijken dat Europa het paard van Troje heeft binnengehaald (artikel van Peter van der Weerd), al zou het zwartste scenario werkelijkheid worden. Of je nu de individuele vluchtelingen op het oog hebt, of je juist zorgen maakt over de vluchtelingenstroom, laten we naar Jezus kijken en van Hem leren.
Jezus hield zich uiteindelijk niet bezig met de politiek of de Romeinse legioenen. Maar Hij was wel te allen tijde barmhartig naar mensen die hulp nodig hadden. Wat dat betreft mag een christen zich nooit laten leiden door egoïsme of eigenbelang (en laten we bedenken dat wij christenen in deze wereld ook vreemdelingen zijn, zoals ook te lezen is in het artikel van Jan Klein Haneveld).
In Jakobus 3:14-17 staat het heel kernachtig: ‘Als u zich laat beheersen door bittere jaloezie of egoïsme, kunt u beter niet zo hoog van de toren blazen; u zou de waarheid geweld aandoen. Dat soort wijsheid komt niet van boven; ze is aards, ongeestelijk, demonisch. Waar jaloezie en egoïsme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij. De wijsheid van boven daarentegen is vóór alles zuiver, en verder vredelievend, mild en meegaand; ze is rijk aan ontferming en brengt niets dan goede vruchten voort ze is onpartijdig en oprecht. Waar in vrede wordt gezaaid, brengt gerechtigheid haar vruchten voort voor hen die vrede stichten.’

Wat wij in deze kwestie ook doen of laten is een persoonlijke keuze. Maar onze motieven mogen niet voortkomen uit jaloezie of egoïsme. En om onze motieven zuiver te houden is gebed een belangrijk middel. Laten we ons gebed maar als wapen inzetten.

Frits Boekhoff


De cijfers

De vluchteling of de vluchtelingenstroom? Los van alle emoties zijn dit de harde cijfers.

1,5 miljard
De opvang van 58.000 vluchtelingen en asielzoekers kost Nederland op dit moment 1,5 miljard per jaar.

60 miljoen
Bijna 60 miljoen mensen zijn eind 2014 op de vlucht hiervan komt 1,5 procent naar Europa.

38,2 miljoen
Op dit moment zijn er 38,2 miljoen ontheemden, ze zijn op de vlucht in eigen land.

82.494
In Nederland worden 82.494 vluchtelingen opgevangen.

Bron: Vluchtelingenwerk.nl