Armageddon beslist over het koningschap

Johannes de Heer • 94 - 2018 • Uitgave: 11
In de brochure ‘De eindcrisis van de volken bij Armageddon’ uit de jaren vijftig, schreef Johannes de Heer over Armageddon (gebied in Israël). Daar worden van de volkeren van de aarde door satanische machten vergaderd met het ene doel: opstand tegen God en Zijn Gezalfde (Psalm 2).

De naam Armageddon is ook in onze tijd geen onbekende klank meer. Men sprak reeds bij de Eerste Wereldoorlog van een Armageddon. Ook bij de in 1945 geëindigde Tweede Wereldoorlog werd deze karakteristieke naam gebruikt. In overdrachtelijke zin bedoeld is dit enigszins gerechtvaardigd, maar in letterlijke zin kan geen enkele oorlog een Armageddon worden genoemd, behalve die éne, waarvan Openbaring 16 vers 16 zegt: ‘En hij verzamelde hen op de plaats , die in het Hebreeuws genoemd wordt Armageddon.’

Armageddon zal beslissen
We hoeven niet in de analen van de wereldgeschiedenis te zoeken naar iets, dat als vervulling van deze tekst kan gelden. Armageddon heeft zijn eigen plaats, zijn eigen tijd en zijn eigen karakter. Israël is altijd het middelpunt van drie werelddelen geweest en de plaats van Gods bijzondere daden. Dáár heeft God zich aan Abraham en zijn nakomelingen geopenbaard en dáár heeft ook de overwinning op Golgotha plaatsgevonden. Dáár zal God ook afrekenen met de volkeren en de demonische machten en dáár zal de troon van David weer opgericht worden. Het gaat in de slag bij Armageddon niet om heerschappij te land of ter zee van een ander volk, ook niet om uitbreiding van een grensgebied of om economische doeleinden. Armageddon zal beslissen over het koningschap over deze wereld. Het beest, de door satan gezalfde koning der koningen, zal daar openlijk tegenover Christus, de van God Gezalfde Koning der Koningen komen te staan. Het is de eindstrijd tussen Christus en de antichrist; waarvan de beslissing al vast staat. Het Koningschap over de wereld is gekomen aan onze Here en zijn Gezalfde, en Hij zal als Koning heersen tot in alle eeuwigheden (Openbaring 11:15).

Jeruzalem ingenomen
In het begin lijkt het erop dat de volkeren er in zullen slagen Israël in zijn eigen land te vernietigen. Met succes zullen de legers uit alle windstreken van de aarde tegen Jeruzalem optrekken, de stad belegeren en innemen. Maar wanneer de tijd van benauwdheid het grootst is en de verdrukking over Israël haar hoogtepunt heeft bereikt komt de Here om voor Israël te strijden (Zacharia 14).
In Armageddon zal Christus worden geopenbaard aan de wereld, maar niet meer als de lijdende Christus met doornen gekroond, zoals Hij eens voor Pilatus stond. Hij zal komen in Zijn heerlijkheid en majesteit, vergezeld van al Zijn hemelse legers om aan de macht van satan en zijn volgelingen een einde te maken.

Halleluja
Het Nieuwe Testament vermeldt maar vier keer Halleluja; drie keer bij het oordeel over Babylon (de grote hoer) en de vierde en laatste keer bij de aanvaarding van het Koningschap door Christus en de daarmee verbonden bruiloft van het Lam. Halleluja, want de Here, de almachtige God, is Koning geworden. Laten we blij zijn en ons verheugen en Hem de heerlijkheid geven, want de bruiloft van het Lam is gekomen en Zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt (Openbaring 19:6-7).
Let er op, dat het hier niet gaat om de heerschappij van Christus in de hemel, maar om Zijn koningschap op aarde. Wat zal het zijn als de Koning komt, als de leugen zal wijken voor de waarheid en de verdrukking voor recht! Wat zal dat een dag zijn voor Zijn gemeente. De gemeente is nu een vreemdeling. Maar op die dag zullen zij met Christus over de aarde heersen. Voor deze openbaring aan de wereld zal Hij een persoonlijke ontmoeting hebben met de Zijnen en met hen verenigd worden. Hij had beloofd, hen tot Zich te nemen, als Hij hun plaats bereid zou hebben (Johannes 14:3). Hij zal die belofte ook houden! Bij die komst zullen de levende gelovigen veranderd, en de ontslapenen in heerlijkheid opgewekt worden. Wanneer zo alle kinderen van God met elkaar verenigd zijn, zullen zij, vóórdat Armageddon aanbreekt, Hem tegemoet gevoerd worden in de lucht (1 Thessalonicenzen 4:16-17).

Ontmoeting van de gemeente
Dus eerst moet de ontmoeting in de lucht plaatsvinden van Bruidegom (=Christus) en bruid (=gemeente). Want op de dag waarop de aankondiging van het Koninkrijk geschieden zal, is de bruid niet meer de bruid, maar de vrouw van het Lam (=Christus) (Openbaring 19:6-7).
De dag van Jezus’ openbaring als Koning zal dus ook de dag zijn waarop de vrouw van het Lam, aan Zijn zijde, als koningin openbaar zal worden. Als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, zullen alle heiligen met Hem zijn. Hij heeft ze vóór de ontzettende oordelen weggenomen. Toen God Sodom en Gomorra ging verwoesten, voerde Hij eerst Lot er uit ‘want – zo sprak Hij: Ik zal niets kunnen doen totdat u (Lot) daar in Zoar aangekomen bent’ (Genesis 19:22). Zo zal God ook het eindoordeel over de wereld niet kunnen voltrekken, voordat de bruid van het Lam (=de gemeente) er uit weggenomen is. Gods gerichten zijn niet voor haar bedoeld. De gemeente is integendeel bestemd om met Hem te heersen (2 Tim 2:12; Openbaring 5:10) en de wereld en de (gevallen) engelen te oordelen (1 Kor. 6: 2,3).

De verdrukkingen die de gemeente nodig heeft voor haar opvoeding, zijn van andere aard; daarvan heeft ze ook ruimschoots haar deel gehad in deze wereld. De grote verdrukking zal plaatsvinden onder de regering van de komende antichrist, die zich echter niet kan ontwikkelen zolang de gemeente nog op aarde is ( 2 Tess.2: 6-8). Daarom zal Christus eerst als Bruidegom voor de gemeente komen, en haar ontmoeten in de lucht. Na deze vereniging met Hem, zal ze als koningin aan de zijde van de Koning geopenbaard worden. Dit is het , waarnaar de schepping al 6000 jaar zuchtend naar uit ziet (Romeinen 8:18-22) Het zal een vreugde zijn voor de gemeente, voor de schepping, voor de engelen Gods, en ook voor Christus Zelf. De diepe betekenis van Hooglied 3 vers 11 gaat dan in vervulling; de dag van Zijn bruiloft.
Armageddon! Het is een woord van ontzetting; maar toch jaagt de nadering van die dag de gemeente geen angst aan. Zij zal dan veilig bij haar machtige Heiland zijn. Wel volgt de gemeente de bijzonderheden met betrekking tot de Dag met belangstelling, omdat ze weet dat naarmate die dag nadert, ook de dag van haar verlossing dichterbij komt. Terwijl de wereld zich dus voortbeweegt naar Armageddon, is het wachtwoord van de gemeente: Maranatha, dat is ‘de Here komt!’ of ‘ach Here, kom!’

Johannes de Heer