“Als je met God op pad gaat, dan gaat Hij met je mee”

Wim Pols • 88 - 2012 • Uitgave: 22
Peter Boele van Groot Nieuws Radio:

“Het evangelie verkoop je niet. Het is een geschenk van God dat je hebt gekregen. Het is geweldig om daar elke dag mee op pad te mogen gaan. Ik bezoek ondernemers niet alleen om het radiostation te promoten, maar vooral om hen te vragen de verkondiging van het evangelie van de Here Jezus via Groot Nieuws Radio te steunen.”

Peter Boele is media-adviseur bij Groot Nieuws Radio, het enige christelijke radiostation in Nederland dat zeven dagen per week, 24 uur per dag uitzendt op de frequentie 1008 AM op de middengolf. Groot Nieuws Radio maakt geen deel uit van het publiek omroepbestel en krijgt dus geen subsidie van de overheid. Het is afhankelijk van donateurs (vrienden van Groot Nieuws Radio) en van inkomsten uit reclamespots. Daarnaast kunnen bedrijven en instellingen lid worden van de Business Club. Als tegenprestatie voor een maandelijkse bijdrage krijgen de bedrijven reclamezendtijd en vermelding op de website en in het blad van Groot Nieuws Radio. Inmiddels heeft de Business Club bijna 200 leden. Sinds kort is Het Zoeklicht lid van de Business Club en als u geregeld naar het station luistert, heeft u eind september wellicht de spots over de Toogdag gehoord.

Stap in geloof
Peter Boele is vanaf de start in 2007 betrokken bij Groot Nieuws Radio. Hij werkte als clustermanager voor twee krantenedities bij Drukkerij De Groot in Goudriaan. Eigenaar Floor de Groot was destijds samen met Evert ten Ham initiatiefnemer van het station. Peter had meteen interesse in dit project. Hij heeft een passie voor het evangelie en voor muziek. Zo is hij kerkorganist in Bergambacht en Groot-Ammers en dirigent van het ZuidHollandKoor en het gospelkoor Believe. Hij besloot over te stappen van de drukkerij naar het radiostation.
“Het was echt een stap in geloof”, zegt hij. “Ik ging over in een tijd dat Groot Nieuws Radio het financieel heel moeilijk had. Het was niet duidelijk of de salarissen nog betaald konden worden. Maar ik heb er nooit spijt van gehad en ik heb nog nooit zo veel plezier in mijn werk gehad als nu. In de afgelopen jaren zijn we door diepe dalen en over hoge toppen gegaan. We hebben echt ervaren dat de Here God Groot Nieuws Radio gebruikt. Daar hoeven we niet aan te twijfelen. Als je in zo’n diep dal zit, dan dank je de Heer niet voor dat dal, maar we hebben veel gebeden en later gemerkt dat we er sterker zijn uitgekomen.”

Station voor alle christenen
Groot Nieuws Radio is in de afgelopen vijf jaar een begrip geworden in christelijk Nederland. Diverse indicatoren, zoals de internetstream en de reacties van luisteraars, geven aan dat Groot Nieuws Radio elke week 400.000 luisteraars bereikt. Waar Peter vroeger het telefoonboek en internet doorliep om bedrijven te benaderen, melden die zich nu zelf aan via zijn mailbox. Elke dag is hij op pad om mensen enthousiast te maken voor Groot Nieuws Radio. “We zijn een prachtig station en we zijn er voor alle christenen. In Nederland hebben we allerlei kerkelijke vakjes maar uiteindelijk gaat het om de vraag: wie is de Here Jezus voor jou?
Dat willen uitdragen in onze programma’s. We zenden uit op de middengolf en het voordeel daarvan is dat het bereik enorm ver is. Pas geleden liet een chauffeur ons weten dat hij ons tot op 250 kilometer van Praag kon volgen. Ook krijgen we meldingen uit Engeland en Finland en we horen van Urker vissers op de Noordzee dat ze graag naar ons luisteren.”

De boodschap wint
Via de website www.GrootNieuwsRadio.nl kunnen de bezoekers de programma’s in stereo beluisteren. Het signaal via 1008 AM op de middengolf is mono. “Mensen noemen dat soms als een nadeel,” zegt Peter. “Luister nu eens gewoon, zeg ik dan. Wint de boodschap het dan niet van de iets mindere geluidskwaliteit? Doordat het bereik van de middengolf zo groot is, kunnen we overal komen met die boodschap. Een landelijke dekking op de FM is niet beschikbaar. Bovendien gaan in de verdere toekomst alle radio-uitzendingen via een nieuw system, digital audio broadcasting, waardoor het bezwaar van mono niet meer bestaat.

Zegen verspreiden
Peter vertelt dat de Business Club vooral jonge ondernemers telt in de leeftijd van 25 tot 50 jaar. “Er zijn bedrijven bij met 800 medewerkers, maar ook kleine zelfstandigen die zelf nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Maar ze doen mee omdat ze het belangrijk vinden dat het evangelie via de radio klinkt. Er zijn ook Business Clubleden die geen gebruik maken van de reclamezendtijd waar ze recht op hebben. Die gunnen die zendtijd aan stichtingen waarvan ze vinden dat die de extra ondersteuning goed kunnen gebruiken. Op die manier verspreiden ze veel zegen.”

Gunfactor is hoog
Onlangs was er een ontmoeting van de Business Club in de Ark van Noach in Dordrecht met Henk Binnendijk als spreker en muziek van de groep Sela. “De locatie is belangrijk,” zegt Peter. “Het is belangrijk om elkaar te ontmoeten in een sfeer waar je je thuis voelt. De bezoekers krijgen geestelijke voeding mee waarmee ze persoonlijk en in hun bedrijf hun voordeel kunnen doen. Ze genieten van de muziek, van het zingen met elkaar. Bij het eten ontstaan er al veel gesprekken en na afloop is er ruimte om te netwerken. Aanvankelijk stellen de business clubleden zich vooral aan elkaar voor. Maar je ziet dat de gesprekken een vervolg krijgen en dat er daadwerkelijk samenwerking ontstaat. We zijn met allemaal christelijke ondernemers bij elkaar en de gunfactor is hoog.”

In huiskamer bij ouderen
Peter rijdt voor zijn werk dagelijks vele kilometers door het land. “Het is geweldig om ook op plaatsen te komen waar niet veel mensen naar de kerk gaan zoals Brabant of de kop van Noord-Holland. In Noord-Holland zijn we in contact gekomen met een stichting die ouderen opzoekt die niet meer naar de kerk kunnen gaan. Je ziet dan dat die mensen snel vereenzamen. Maar wij kunnen met de radio wel in hun huiskamer komen. We hebben die stichting een aantal magazines gegeven om uit te delen, zodat de ouderen weten dat wij er zijn.”

Ondernemers over de streep trekken
Natuurlijk merkt Peter bij zijn promotiewerk het effect van de economische crisis. “Bedrijven hebben moeite om overeind te blijven en houden daarom de hand op de knip. Daardoor dalen de reclame-inkomsten van Groot Nieuws Radio drastisch. Als we die situatie niet kunnen omdraaien, dan lopen we in 2012 tegen een fors verlies aan. Gelukkig hebben we een groeiende achterban en is er een toenemende waardering voor onze programma’s. Het is noodzakelijk dat zij Groot Nieuws Radio ook daadwerkelijk steunt. Ik vertrouw erop dat ik ondernemers over de streep kan trekken. Elke dag ga ik met een positieve instelling op pad. En de diepere laag van het evangelie maakt het extra waardevol. Als je met God op pad gaat, dan gaat Hij met je mee.”

Wim Pols