Afbeelding en schaduw van hemelse dingen (48)

Joh. de Heer / ds. Henk Schouten • 90 - 2014 • Uitgave: 22
De kleding van de hogepriester
Wat dunkt u van de Christus?” (2)


In Exodus 28 en in Leviticus 8:7-9 worden de kledingstukken van de hogepriester beschreven. Dan gaat het in Exodus om het bevel de kleren te maken en in Leviticus 8 gaat het om de volgorde van aantrekken.

De kleren bestonden uit: linnen rok, linnen gordel, mantel, efod, gordel van de efod, borstlap, hoed, zeven kledingstukken in het geheel. Zeven is het getal der volheid. De rok, in andere vertalingen ook wel het hemd of het geribde onderkleed genoemd, wordt in Leviticus 16:4 de ‘heilige linnen rok’ genoemd. Linnen is een product van de aarde; het vlas wordt door de zon gebleekt en werd door vrouwen die wijs van harte waren met de handen gesponnen (Exodus 35:25).

Witte kleding
Wit is de som der kleuren. Plaats de kleuren van de regenboog op een schijf en draai ze snel rond; dan ziet je alleen de kleur wit. Neem wit licht, bezie het door een prisma of regendroppel en het wit zal zich oplossen in de kleuren van de regenboog.
Wit is in de Bijbel de kleur der rechtvaardigmaking (Openbaring 19:8), de kleur van de troon des gerichts (Openbaring 20:11). Gerechtigheid en gericht zijn de vastigheid van Gods troon (Psalm 89: 15). Wit is het symbool van de vrede en de standaardkleur van het heiligdom. Allen die het heiligdom binnengaan, zullen aan die standaardkleur getoetst worden. Die overwint zal wandelen in witte klederen (Openbaring 3:5). Die uit de grote verdrukking komen, hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed des Lams (Openbaring 7: 14). De bruid des Lams is bekleed met rein en blinkend fijn lijnwaad ‘want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen’ (Openbaring 19:8, HSV) .
Als Christus zal komen ten gerichte, zal Hij rijden op een wit paard, omdat Hij oordeelt en strijd voert in gerechtigheid. En die Hem volgen zullen ook in witte klederen zitten op witte paarden (Openbaring 19:11,14).

Reiniging nodig
Wanneer Aäron eenmaal per jaar in het heilige der heiligen ging, mocht hij alleen in de wit-linnen rok voor Gods aangezicht verschijnen. Geen andere vlek mocht op dit kleed zijn dan het bloed van het offer.
De linnen rok, het gewaad waarin God ons de mens Jezus Christus voorstelt, is ook het kleed der vernedering van Christus als een dienstknecht, geboren uit een vrouw, zoals het linnen uit de aarde gegroeid en door de vrouwen gesponnen was, doch zonder enige smet op Zijn wezen. Door al Zijn lijden en verzoekingen heen is Zijn gerechtigheid in overeenstemming gebleven met de kleur van het heiligdom.
‘Zo’n een Hogepriester hadden wij nodig: heilig, onschuldig, onbesmet, afgescheiden van de zondaars en boven de hemelen verheven’ (Hebreeën 7:26), die wel in de vorm van het zondige vlees gekomen is, doch Zelf zonder zonde was. De eerste Adam is in onschuld geschapen. De tweede Adam. Christus, is in heiligheid geboren.
Aäron moest eerst gewassen worden, voordat hem de rok werd aangedaan (Leviticus 8:6,7). Hij was slechts het menselijke type, die zelf nog reiniging nodig had. God trok Adam rokken van vellen aan; voor hem moest het bloed vloeien van een ander wezen, eer zijn naaktheid bedekt kon worden.

Kleed der gerechtigheid
Christus echter droeg Zijn eigen vlekkeloos wit kleed der gerechtigheid, zonder bloedstorting voor Zichzelf. Toen Hij bij Zijn doop in de Jordaan op zichtbare wijze onze ongerechtigheid op Zich nam, kon Hij nochtans worden gezalfd met de Geest (Lucas 3:21,22). Hij was de geliefde Zoon, in wie God Zijn welbehagen had, de God die rechtvaardigheid liefhad en ongerechtigheid haatte (Hebreeën 1:9). Zelfs Pilatus, Herodes en Judas hebben van Hem moeten getuigen dat Hij onschuldig was, ‘omdat Hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in Zijn mond geweest is’ (Jesaja 53:9, HSV). ‘En u weet dat Hij geopenbaard is om onze zonde weg te nemen; en zonde is er in Hem niet’ (1 Johannes 3:5).

(Overgenomen en bewerkt uit: ‘De Geestelijke betekenis van den Tabernakel’ van Joh. de Heer, door ds. Henk Schouten)